Unmanned Self Storage
Enkele jaren geleden waren er zo goed als geen onbemande opslaglocaties, maar door de huidige technologische ontwikkelingen en veranderingen in de (gewenste voorkeuren van) de markt zien we steeds meer ondernemingen succesvol overschakelen naar dit concept. Daarnaast zijn er enkele opslag-aanbieders op de markt bijgekomen die alleen nog maar gedeeltelijke of compleet onbeheerde self storage locaties beheren.
Mocht je de vraag hebben of dit iets is voor jouw (toekomstige) locatie is? Wij vertellen je er graag meer over en nemen je hierbij mee langs alle mogelijkheden. Zo kan je besluiten welke optie het beste bij je locatie past en bereid je je voor op de toekomst. Benieuwd naar onze software/hardware om jouw locatie te automatiseren? We laten je ook graag meer zien tijdens een (online) kennmismaking.
Wat is een onbemande opslaglocatie?
En wat kan je hiervan verwachten..Onbemande opslagfaciliteiten bieden een compleet nieuwe opslag-ervaring, die steeds vaker omarmd wordt door het publiek. Wanneer juist ingericht kunnen huurders online hun opslagruimte vinden, reserveren en direct betalen. Deze huurders kunnen vervolgens de opslaglocatie betreden, vaak met behulp van een smartphone of persoonlijke pincode.
Groot voordeel hierbij is dat onbeheerde opslaglocaties uiteindelijk vaak lagere overheadkosten hebben, omdat er geen vast personeel nodig is en er daarmee ook bespaard kan worden op extra faciliteiten zoals toilet, kantoor en overige inrichting. Verder kan je als beheerder vanaf elke plek werken en kunnen boekingen, reserveringen, betalingen en het blokkeren bij een niet betaald factuur allemaal van afstand. Ook geven onbemande locaties huurders meer mogelijkheden om zelf zaken (zoals wisselingen en opzeggingen) te regelen.
- Geen vast personeel op locatie
- Lagere overheadkosten
- Beheer mogelijk van afstand
- (Online) boekingen ontvangen
- Huurders gebruiken 'self service'
Zijn er dan ook nadelen voor onbemande opslaglocaties?
Het klinkt soms als te goed om waar te zijn.Hoewel de locaties er vanaf de buitenkant zo goed als hetzelfde uitzien, zijn er ook unieke vereisten en uitdagingen achter de schermen, zoals het hebben van een compleet IT-systeem gericht op het vernieuwende bedrijfsmodel.
Onbemande opslaglocaties vragen over het algemeen om een grotere investering in de technische infrastructuur en o.a. een uitstekende internetconnectie. Terwijl de traditionele opslaglocaties profiteren van de persoonlijke benadering door een ervaren en vriendelijke manager, moeten onbemande faciliteiten vertrouwen op de technologie om klanten tijdens en ook na kantooruren zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Onbemande opslag & personeel?
Komt er ooit iemand kijken..De term "onbemande opslagruimte" kan soms wat verwarring opleveren, omdat er veel faciliteiten zijn die een combinatie van bemande en onbemande opslag aanbieden waar enkele taken nog worden uitgevoerd door personeel (zoals het uitgeven van de sloten). Maar op dit moment zijn de technische mogelijkheden daar om nooit aanwezig te hoeven zijn op het schoonhouden van de locatie na.
Aan de slag! (On)bemande opslagruimte. Welke vormen zijn er?
Meer informatie over de verschillende vormen..Als we alle mogelijkheden in de opslagmarkt bekijken zijn er de volgende twee opties die ver uit elkaar liggen: Met receptie (Manned Self Storage) en compleet Unmanned, waarbij elke individuele unit geautomatiseerd is. Daartussen zitten bedrijfsvormen die recentelijk veel populariteit hebben gewonnen, namelijk zonder receptie, zo goed als alles online, maar nog wel een hang- of cilinderslot op de unit, waardoor er een sleuteloverdracht tussen verhuurder en huurder plaats moet vinden. Deze overdracht vindt soms plaats via een fysiek contactmoment, maar kan ook door het achterlaten van een aantal sloten of het installeren van een vendingmachine op locatie.
Het voordeel van deze bedrijfsmodellen zijn de lagere investeringen (dan elke unit automatiseren) in combinatie met een grote kostenbesparing door geen vaste receptie nodig te hebben. Daarbij is het ook makkelijker om overschakelen dan alle boxen te moeten automatiseren. Met dit soort locaties kan een persoon gemakkelijk meerdere opslagfaciliteiten in een gebied bedienen, in plaats van dat een operator een faciliteit volledig moet bemannen.
Alle mogelijkheden van Unmanned Self Storage samengevat
Wat past bij mijn locatie(s)?Dit is hoe Self Storage begon. Met receptie, intake, service en toegang via een keypad of met tag (alleen na sluitingstijd). Hoog servicelevel en vaak gebruikt bij grotere locaties.
Een ware besparingsslag. Perfect voor kleinere opslaglocaties. Intake en uitleg op locatie, meestal met een vooraf gemaakte afspraak. Vervolgens support op afstand of tijdens specifieke tijden.
Online boeken en self service van klanten wordt belangrijker, geïnvesteerd in extra software die tijdbesparing mogelijk maakt. Sleutels voor unit worden op vaste plek of in de box achtergelaten na een online reservering.
Online reserveringen, automatiseren en self service is de way-to-go! Alleen bij uitzonderingen contact met de huurder. Sleuteloverdracht per unit geautomatiseerd door bijvoorbeeld een vending machine.
Alle mogelijkheden van techniek worden gebruikt. Uitgifte losse sleutels niet langer noodzakelijk omdat ook de units geautomatiseerd zijn. Aan alles is gedacht, van incasso's tot automatisch blokkeren van de individuele unit.
Hoe start ik met Unmanned Self Storage en wat zijn de kosten?
De juiste software is een van de belangrijkste keuzes hierbijOm volledig unmanned te gaan zijn er een aantal zaken essentieel, namelijk het online kunnen reserveren van de unit(s), de toegangscontrole, maar ook de automatisering van registraties, contracten, facturen en betalingen. Wij bieden dit met 1Stalling aan als een compleet all-in-1 pakket voor een helder maandbedrag (€ 0,42 - € 0,84 per huurder per maand, afhankelijk van het aantal huurders), zonder langdurige contracten of opstartkosten.
De filosofie achter dit softwarepakket is dat je als verhuurder de ideale mix bepaalt. Zo kan je alles online en geautomatiseerd laten gebeuren, maar ben jij degene die uiteindelijk bepaalt wat de huurder zelf mag aanpassen, tegelijkertijd bieden we alle nodige tools om het rendement van je locaties te kunnen verhogen, zoals het automatiseren van incasso’s, indexeringen, het verkopen van additionele artikelen en zeer uitgebreide dashboards van de resultaten. Dit terwijl we jouw huurders optimaal bedienen met een duidelijke app, heldere mails en de mogelijkheid om veel zelf te kunnen regelen, allemaal in de eigen huisstijl van je opslag-concept!
En de overige aanpassingen in de opslaglocatie?
In vergelijking met het hebben van een vaste receptie kost het overschakelen naar Unmanned (zonder elke box te automatiseren) ongeveer € 3000 voor een vending machine voor sleuteluitgifte of ± € 20 per unit als je er een extra cijferslot op wilt laten monteren en het echte slot in de afgesloten unit legt. Overschakelen naar volledig Unmanned (met elke unit geautomatiseerd) kost ongeveer € 100 als je dit bedraad laat aansluiten en € 180 per unit voor een draadloze oplossing (deze bedragen zijn exclusief installatie). Volledig unmanned is wellicht de mooiste oplossing, echter zie je hier dus wel een duidelijk verschil in additionele kosten. Een vaak gehoord argument om voor de gedeeltelijke oplossing te gaan is omdat de unit gemiddeld slechts een aantal keren per jaar open gaat. Maar uiteraard kun je ook kiezen om een deel volledig te automatiseren (voor zakelijke klanten die vaak bezoeken) en een deel de hybride oplossing te laten. We gaan nog wat verder in op de details hieronder.
Voorbeelden van Unmanned Self Storage
Van deels geautomatiseerd naar compleet geautomatiseerdUnmanned Self Storage - Geen receptie, wel welkomstgesprek
Voorbeeld uit BergschenhoekDe eerste vorm van de opslaglocatie automatiseren is mogelijk zo goed als voor elke locatie, vooral als je als eigenaar of het personeel dichtbij woont of werkt. In dit geval kan de receptie van de opslaglocatie achterwege worden gelaten indien er met een gemakkelijk softwarepakket ook vanaf een tablet gewerkt kan worden. Zo kan je de huurder naast de box inboeken, het contract laten tekenen en de betaling uitvoeren. Naast een geschikt softwarepakket zijn er geen additionele kosten of bijzonderheden noodzakelijk. Enkele locaties werken met een online leadformulier of module, andere nog via de ‘oude’ manier van telefoon en e-mail.
Unmanned Self Storage - Met fysieke sleuteluitgifte
Voorbeeld uit NieuwkoopDe vervolgstap is dat je voor enkele of alle huurders niet meer naar de locatie toe hoeft. De sleuteluitgifte is dan het eerste punt waar je waarschijnlijk vastloopt. Het laatste wat je wilt is namelijk dat iemand per ongeluk de verkeerde box gebruikt, dan ben je na enkele foutjes het overzicht compleet kwijt. Dit is te voorkomen door elke unit af te sluiten met een eigen cijfercode die je vervolgens na de (online) boeking toestuurt. Het echte slot leg je vervolgens klaar in de unit of op een vaste plek. Met deze opzet kan je altijd nog kiezen of je klanten zelf laten kijken bij de locatie (eventueel cameracontrole) of je op locatie afspreekt.
Unmanned Storage - Met automatische sleuteluitgifte
Voorbeeld uit NijverdalJe zou het uitgeven en de wisselingen nog verder kunnen automatiseren door de sleuteluitgifte te automatiseren. In de markt worden er diverse vending machines gebruikt. Bij zo'n vendingmachine kunnen (nieuwe) huurders een eigen slot halen. Er kunnen nieuwe cilinders / hangsloten verkocht worden of er zijn automaten op de markt te verkrijgen met diverse vaken waarmee je de sleuteluitgifte kan. Indien je een betaling vraagt is het uiteraard noodzakelijk om in het welkomstbericht na de online boeking duidelijk informatie over de nodige aankoop op te nemen.
Volledig Unmanned Self Storage - Bedraad
Voorbeeld uit LeerdamIs een compleet geautomatiseerd de wens? Dit scheelt uiteindelijk niet heel veel tijd meer, aangezien je de vendingmachine waarschijnlijk ook maar een aantal keren per jaar hoeft aan te vullen. Echter indien juist uitgewerkt kan volledig automatiseren wel bijdragen aan een unieke klantervaring en is ook perfect voor zakelijke huurders met veel personeel, aangezien die hun personeel dan ook eenvoudig toegang kunnen geven via de App van je opslagonderneming. Bedraad is in de huidige markt de meest logische keuze, storingsvrij, maar lastig voor bestaande locaties. Bij deze locaties komt er een kabel van elke opslagbox naar een centrale unit waar tot 16 kabels/boxen op kunnen worden aangesloten.
💡 Meer weten over automatiseren?
Wij hebben een heel aantal diverse opslaglocaties mogen helpen met het (volledig) automatiseren van hun locaties. Wil je nog meer weten over de mogelijkheden? Wij vertellen je er graag meer over. Neem gerust contact met ons op via onderstaande knop!
Afspraak maken
Meer lezen over de software
Veelgestelde vragen over het onbemand beheren van een opslaglocatie
Wat kost het gemiddeld om te starten met een onbemande opslaglocatie
Indien je de juiste softwarelevancier al hebt kost de eerste stap ongeveer € 3000 voor een vending machine of € 20 per opslagunit voor het inbouwen van handmatig (kantel)slotje op de boxen. Elke opslagbox automatiseren (bedraad) ongeveer € 80-100 per box, exclusief installatie en bekabeling.
Waar moet ik zeker op letten bij het onbeheerd verhuren van opslagruimtes?
Iets wat wij vaak horen is, zorg ervoor dat de klant niet (per ongeluk) zijn spullen in een verkeerde opslagunit kan zetten. Als dit een aantal keer kan gebeuren, omdat bijvoorbeeld niet alle deuren afgesloten zijn kan het al snel onoverzichtelijk worden, zeker als je van afstand werkt.
Starten met onbemand beheren
Onze software is een complete oplossing voor een lage prijs, zonder ingewikkelde gebruiksaanwijzing. We staan altijd voor je klaar met tips, templates en voorbeelden om het beste rendement te behalen en het verhuren leuker te maken.
Overstappen naar onze software?
Het is altijd even wennen als je overstapt naar andere software. Wij bieden altijd service en support zonder extra kosten. Uiteraard kijken we hierbij samen naar de mogelijkheden om zo soepel mogelijk te kunnen wisselen.